Internet i Sieci — FAQ

Oto nieco odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i problemy na forum z zakresu sieci jak i aplikacji internetowych.

Polecam także oficjalne i nieoficjalne FAQ grupy dyskusyjnej pl.comp.networking:
http://sierp.net/faq/
http://www.chwila.pl/nf/network_FAQ.html [MIRROR]

Serdecznie dziękuję Flaviusowi za nieocenioną pomoc merytoryczną, bez której ten temat najpewniej by nie powstał.

WAŻNE, czyli co się tyczy oprogramowania zabezpieczającego!

Antywirusy, firewalle, programy anty-spyware itd. są bardzo pożytecznymi narzędziami, jednak ze względu na wysoki stopień inwazyjności, mogą powodować wiele problemów. Poniżej kilka przykładów z moich prywatnych i forumowych doświadczeń, niekoniecznie związanych z sieciami, problemów wywoływanych przez oprogramowanie tego typu (zaczynam od najbardziej oczywistych):

  • znaczne spowolnienie działania połączenia z Internetem i sieci w ogóle
  • blokowanie protokołu ICMP
  • problemy z paskiem bocznym / gadżetami w Windows Vista i 7
  • zawieszenie się systemu przy starcie
  • blokowanie czytnika RSS przy otwieraniu wiadomości
  • znaczne (zdecydowanie ponad normę) wykorzystywanie procesora przy oglądaniu filmów w HD
  • problemy z kompozycją
  • rozwalanie układu stron WWW

Tak więc najpierw sprawdź, czy twój antywirus / pakiet IS nie jest przyczyną problemu, koniecznie przez całkowitą deinstalację tych programów.

Niektóre linki nie działają — pojawia się błąd HTTP 404 (Strony nie znaleziono)

Błąd w kodzie strony, wstawione odwrócone ukośniki (\) zamiast zwykłych (/) — zainstaluj dodatek (dla Mozilli Firefox): Slashy. Usterka jest dosyć powszechna, spotkałem się z nią nawet na jednej z podstron mBanku.


Problem z plikiem HOSTS. Patrz TUTAJ.

Komunikatory działają, ale nie można otworzyć żadnej strony WWW

Wykonaj mały test. Wejdź pod adres: http://212.77.100.101.

Jeśli widzisz stronę główną Wirtualnej Polski, to przeczytaj TEN temat, ze szczególnym uwzględnieniem zmiany adresów serwerów DNS i czyszczenia pamięci podręcznej DNS. Oczywiście, zastosuj się do poleceń w nim zawartych.

Nie można odtwarzać filmików na stronach WWW, np. YouTube

Technologii umieszczania multimediów na stronach internetowych jest wiele, ale przede wszystkim upewnij się, czy masz zainstalowaną wtyczkę Adobe Flash Player. Możesz ją pobrać STĄD.


Często filmiki wyświetlane są przez systemowy Windows Media Player, więc uruchom ten program, wejdź w Narzędzia —> Opcje... —> zakładka: Sieć i ustaw wszystko według poniższego obrazka:


Sprawdź, czy masz zainstalowane na komputerze podstawowe kodeki i czy są one aktualne. Polecam za jednym zamachem zainstalować wszystkie najpopularniejsze przy użyciu paczki K-Lite Codec Pack.

Wolne połączenie, straty sygnału, zrywanie łączności

Zrestartuj urządzenia w swojej sieci (modemy, routery, switche, huby itd.), wyłączając je na kilkanaście sekund. Uruchom ponownie komputer.


Opróżnij pamięć podręczną przeglądarki, ustawienia witryn i cookies:

  • Mozilla Firefox: Narzędzia —> Wyczyść historię przeglądania...
  • Internet Explorer: Narzędzia —> Opcje internetowe —> zakładka: Ogólne —> Usuń...
  • Opera: Ustawienia —> Wyczyść historię przeglądania...

Upewnij się, że nie korzystasz z proxy / VPN / Tora:

  • Mozilla Firefox: Narzędzia —> Opcje —> zakładka: Zaawansowane —> Ustawienia...
  • Internet Explorer: Narzędzia —> Opcje internetowe —> zakładka: Połączenia
  • Opera: Ustawienia —> Preferencje —> zakładka: Zaawansowane —> Sieć —> Serwery proxy...

Bardzo częstą przyczyną wspomnianego problemu jest także zły stan infrastruktury sieciowej, głównie kabli. Pomocne w diagnostyce są polecenia pathping, tracert, ping oraz program Net-log mojego autorstwa. Polecam sprawdzenie, czy okablowanie nie jest uszkodzone, pozałamywane, nie przebiega obok urządzeń wytwarzających silne pole magnetyczne, nie jest za długie. Maksymalną dopuszczalną odległość pomiędzy urządzeniami najlepiej sprawdzić w standardzie IEEE 802, wybiórczo jest to opisane chociażby TUTAJ.


Jeśli korzystasz z połączenia bezprzewodowego (Wi-Fi), to sprawdź także jego jakość, polecam darmowy program inSSIDer. Wyświetla on wszystkie sieci bezprzewodowe w zasięgu twojego komputera, moc sygnału, wykorzystywany kanał i zastosowane szyfrowanie. Istotne są dla nas pierwsze dwa z tych parametrów. Im wyższa moc, tym oczywiście lepiej. Na siłę sygnału ma wpływ przede wszystkim odległość pomiędzy urządzeniami, fizyczne przeszkody pomiędzy nimi i urządzenia wytwarzające pole magnetyczne pracujące w pobliżu (przykład TUTAJ). Ważny jest także kanał, na którym transmitowane są dane. Jeśli w pobliżu pracują sieci wykorzystujące to samo pasmo, może to powodować zakłócenia. Między dwoma wykorzystywanymi kanałami powinny być przynajmniej dwa wolne.


Działający w tle menedżer pobierania. Upewnij się, że nic nie zajmuje Ci pasma. Polecam Menedżer zadań, komendę netstat i analizę logów z OTL lub udanie się z tymi ostatnimi na forum.


Niepotrzebnie uruchomiony protokół IPv6, często związany z aplikacjami do pobierania plików poprzez protokół BitTorrent. Jego działanie może czasami powodować dziwne problemy (przykład na forum: KLIK). Można na próbę wyłączyć:

  • Windows Vista / 7: Panel sterowania —> Centrum sieci i udostępniania —> Zarządzaj połączeniami sieciowymi —> wybierz z listy połączenie, z którego korzystasz —> kliknij na jego ikonkę prawym przyciskiem myszy —> Właściwości —> zakładka: Ogólne —> odznacz: Protokół internetowy w wersji 6 (TCP/IPv6)
  • Windows 2000 / XP: Panel sterowania —> Połączenia sieciowe —> wybierz z listy połączenie, z którego korzystasz —> kliknij na jego ikonkę prawym przyciskiem myszy —> Właściwości —> zakładka: Ogólne —> odznacz: Protokół internetowy w wersji 6 (TCP/IPv6)


Uszkodzenie stosu TCP/IP. Najprostszą metodą naprawy jest wywołanie polecenia (wymagane uprawnienia administratora) netsh int ip reset reset.log i wykonanie restartu komputera. Komenda ta zresetuje stos TCP/IP. Jednym z niepożądanych jej efektów jest usunięcie danych o statycznie uzyskiwanym adresie IP przez komputer. Należy zachować te dane przed użyciem polecenia. Jeśli to nie pomoże, to można zastosować brutalniejszą metodę reinstalacji stosu TCP/IP według TEGO. Jeśli nie naprawi to stosu (w Dzienniku zdarzeń będą pojawiać się stosowne błędy), to pozostaje naprawcza instalacja Windowsa z płyty.


Dwa identyczne IP w sieci. Jeśli adresy są przydzielanie automatycznie (DHCP), to problem nie ma możliwości wystąpienia. Jeśli zaś adresy ustawione są statycznie lub któryś z ustawionych na stałe zahacza o pulę DHCP, to może powstać wspomniana sytuacja. Komunikacja będzie w takim przypadku utrudniona (jeszcze jeden przykładzik: KLIK).


Takie same adresy MAC. Problem i objawy analogiczne do tego wyżej, z zastrzeżeniem, że adresy MAC są używane na innym poziomie komunikacji (patrz: TUTAJ). Co się będzie dziać, można przeczytać w TYM temacie. Należy zmienić adresy na unikalne według TEGO lub TEGO.


Niewłaściwa wartość MTU. Patrz TUTAJ.

Częstą przyczyną wolnego i/lub niestabilnego połączenia z siecią są nieprawidłowe ustawienia sprzętowego firewalla na routerze. Można zauważyć wtedy znaczące opóźnienie we wczytywaniu stron i rozbijanie ich struktury, przy jednoczesnym normalnym działaniu menedżerów pobierania czy klientów FTP. Należy wyłączyć filtrowanie na firewallu. Każde urządzenie ma trochę inną budowę strony konfiguracyjnej. W ustawieniach Linksysa WRT54GCv3 wygląda to tak:

Wizualne defekty na stronach internetowych

Wątek wiąże się nierozłącznie z Wolne połączenie, straty sygnału, zrywanie łączności, dlatego proszę o uprzednie przetestowanie rozwiązań tam podanych.


Przyczyn, poza wymienionymi, może być dużo, od błędu na samej stronie zaczynając. Zacznij także od zaktualizowania przeglądarek.


Sprawdź, czy nie masz w przeglądarce wyłączonej obsługi JavaScript.

  • Mozilla Firefox: Narzędzia —> Opcje —> zakładka: Treść —> Włącz obsługę JavaScript
  • Internet Explorer: Narzędzia —> Opcje internetowe —> zakładka: Zabezpieczenia —> Poziom niestandardowy... —> Wykonywanie aktywnych skryptów —> Włącz
  • Opera: Ustawienia —> Preferencje... —> zakładka: Zaawansowane —> Zawartość —> Włącz obsługę JavaScript

Skrypty w JS mogą blokować także niektóre dodatki do przeglądarek, np. NoScript.

W przypadku przeglądarki Internet Explorer możesz jeszcze zastosować te dwa programy do automatycznej naprawy przetwarzania JavaScript (i wielu innych rzeczy): KLIK, KLIK.


Opróżnij pamięć podręczną przeglądarki, ustawienia witryn i cookies:

  • Mozilla Firefox: Narzędzia —> Wyczyść historię przeglądania...
  • Internet Explorer: Narzędzia —> Opcje internetowe —> zakładka: Ogólne —> Usuń...
  • Opera: Ustawienia —> Wyczyść historię przeglądania...

Upewnij się, że nie korzystasz z proxy / VPN / Tora:

  • Mozilla Firefox: Narzędzia —> Opcje —> zakładka: Zaawansowane —> Ustawienia...
  • Internet Explorer: Narzędzia —> Opcje internetowe —> zakładka: Połączenia
  • Opera: Ustawienia —> Preferencje —> zakładka: Zaawansowane —> Sieć —> Serwery proxy...

Sprawdź, czy jakiś dodatek nie blokuje pobierania elementów witryn. Szczególnie zwracam uwagę na wtyczki blokujące reklamy, np. Adblock Plus. Często wykorzystywane są także dodatki do samodzielnych zmian w wyglądzie strony, np. Remove It Permanently czy Stylish, które mogą niekiedy powodować podobne problemy.


Zainstaluj dodatek Slashy dla Mozilli Firefox, który naprawia błędnie użyte ukośniki w linkach w kodzie strony.


Sprawdź, czy elementy strony nie są blokowane przez wpisy w pliku HOSTS. Ma on na celu blokować serwery z reklamami, jednak czasami może to wpływać na wygląd strony. Więcej informacji TUTAJ.


Jeśli korzystasz z własnych skryptów użytkownika lub arkuszy CSS, to każda zmiana strony może powodować dziwne zmiany. Szczegóły TUTAJ.


Upewnij się, że twoja przeglądarka nie blokuje zawartości strony.

  • Mozilla Firefox: prawym na stronę —> Pokaż informacje o stronie —> zakładka: Media —> Blokuj obrazki z witryny... Mozilla Firefox: prawym na stronę —> Pokaż informacje o stronie —> zakładka: Uprawnienia —> Wczytywanie obrazków Mozilla Firefox: Narzędzia —> Opcje —> zakładka: Treść —> Pobieraj obrazki automatycznie
  • Opera: prawym na stronę —> Zablokuj zawartość... —> Szczegóły...

Problemy, choć niezwykle rzadko, mogą powodować sterowniki od karty graficznej. Uaktualnij je.


Sprawdź, czy masz poprawnie ustawioną datę i godzinę. Może to stwarzać pewne problemy ciasteczkami (cookies). Przykład TUTAJ.

Problemy z logowaniem

Wątek wiąże się nierozłącznie z Wizualne defekty na stronach internetowych, zatem proszę o uprzednie przetestowanie rozwiązań tam podanych.


Poza oczywistymi przyczynami, jak błędny login czy hasło, warto sprawdzić, czy jakiś dodatek nie blokuje części strony logowania. Szczególnie odnosi się to do narzędzi usuwających reklamy (np. Adblock Plus) lub JavaScript (NoScript).


Sprawdź, czy nie masz w przeglądarce wyłączonej obsługi JavaScript.

  • Mozilla Firefox: Narzędzia —> Opcje —> zakładka: Treść —> Włącz obsługę JavaScript
  • Internet Explorer: Narzędzia —> Opcje internetowe —> zakładka: Zabezpieczenia —> Poziom niestandardowy... —> Wykonywanie aktywnych skryptów —> Włącz
  • Opera: Ustawienia —> Preferencje... —> zakładka: Zaawansowane —> Zawartość —> Włącz obsługę JavaScript

Sprawdź, czy przeglądarka akceptuje pliki cookie.

  • Mozilla Firefox: prawym na stronę —> Pokaż informacje o stronie —> zakładka: Uprawnienia —> Zapisywanie ciasteczek Mozilla Firefox: Narzędzia —> Opcje —> zakładka: Prywatność —> Akceptuj ciasteczka
  • Internet Explorer: Narzędzia —> Opcje internetowe —> zakładka: Prywatność —> ustaw suwak na: Średnio-wysoki
  • Opera: Narzędzia —> Preferencje —> zakładka: Zaawansowane —> Ciasteczka —> Akceptuj ciasteczka

Sprawdź, czy domena (lub subdomeny) serwisu świadczącego usługi e-mail nie jest zablokowana w pliku HOSTS. Sztandarowy przykład to blokowanie kropka.onet.pl w gotowym pliku MVPS HOSTS File. Blokada jak najbardziej uzasadniona, gdyż z tego samego adresu pochodzi sporo reklam. Najlepsze moim zdaniem rozwiązanie, to... rezygnacja z onetowej poczty. Problem związany z Niektóre linki nie działają — pojawia się błąd HTTP 404 (Strony nie znaleziono), jednak nie da się go tak łatwo obejść (wyciągnięcie adresu docelowego z URL).

Brak połączenia z siecią

Temat wiąże się nierozłącznie z Wolne połączenie, straty sygnału, zrywanie łączności, Komunikatory działają, ale nie można otworzyć żadnej strony WWW oraz Niektóre linki nie działają - pojawia się błąd HTTP 404 (Strony nie znaleziono), więc nie będę dublował rozwiązań. Proszę najpierw przeczytać i zastosować się do podanych powyżej wątków.


Wyłączone połączenie sieciowe lub Wi-Fi. Problem wydawałoby się banalny, ale często się z nim męczyłem, uważając go za zbyt oczywisty...

  • Windows Vista / 7: Panel sterowania —> Centrum sieci i udostępniania —> Zarządzaj połączeniami sieciowymi —> wybierz z listy połączenie, z którego korzystasz —> kliknij na jego ikonkę prawym przyciskiem myszy —> Włącz Możesz także spróbować zastosować automatyczne rozwiązywanie problemu — przycisk Diagnozuj.
  • Windows 2000 / XP: Panel sterowania —> Połączenia sieciowe —> wybierz z listy połączenie, z którego korzystasz —> kliknij na jego ikonkę prawym przyciskiem myszy —> Włącz Możesz także spróbować zastosować automatyczne rozwiązywanie problemu — przycisk Napraw.

Karta sieciowa wyłączona z Menedżera urządzeń. Wejdź w Panel sterowania —> Menedżer urządzeń —> rozwiń gałąź: Karty sieciowe —> kliknij na każdą ikonkę prawym przyciskiem myszy —> Włącz.


Niezainstalowane lub zainstalowane błędne sterowniki do karty sieciowej. Przykład z forum: KLIK. W MU wygląda to mniej więcej tak:

Należy zainstalować nowy sterownik dla urządzenia. Kliknij ikonkę swojego połączenia sieciowego —> zakładka: Sterownik —> Aktualizuj sterownik —> Wyszukaj automatycznie zaktualizowane oprogramowanie sterownika.

Jeżeli z instalacją nie poradzi sobie automatycznie system, to przejdź do zakładki Szczegóły —> właściwość: Identyfikatory sprzętu. Poszukaj sterowników zgodnych z twoją wersją systemu operacyjnego wedle podanych identyfikatorów (po prostu wklej je do wyszukiwarki).


Karta sieciowa wyłączona w BIOS-ie. Pozostaje włączenie jej z tego poziomu (zazwyczaj z PCI Configuration lub Advanced Chipset Features):

Źródło obrazka: kief.net

Ma być ustawione na Enabled. Na każdym komputerze ustawienia mogą wyglądać inaczej.


Często w komputerach przenośnych montuje się przyciski pozwalające wyłączyć kartę Wi-Fi. Można go nieświadomie kliknąć, co oczywiście skutkuje pozbawieniem się łączności bezprzewodowej. Poniżej taki przycisk w Acer Aspire 5930, jego dokładny wygląd i położenie zależy od producenta komputera:


Korzystanie z programu „przyspieszającego” połączenie internetowe, np. InternetBOOST. „Przyspieszającego” w cudzysłowie, gdyż aplikacje takie wielokrotnie powodują problemy i skutkują zmianami odwrotnymi niż zamierzane.


Uszkodzenie łańcucha Winsock. Tutaj pozostaje skorzystanie z Net-log oraz wykonanie logów programem OTL i założenie tematu na forum. Nie będę podawał tutaj dokładnych metod naprawiania Winsock, gdyż nadają się one tylko dla zaawansowanych użytkowników, a nieumiejętne działania mogą spowodować trwałe uszkodzenie systemu operacyjnego.

Brak dostępu do danej strony, błąd HTTP 403

Objawy są rożne, od tekstowego komunikatu HTTP 403 Forbidden zaczynając, poprzez „przyjazne” ekrany błędów. Wszystkie te informacje łączy jedno, blokują dostęp użytkownikowi lub grupie użytkowników do różnorodnych treści. Selekcja może być prowadzona na podstawie puli IP, a więc kraju (np. hulu.com czy youtube.com), wykorzystywanej przeglądarki (jacklewis.net - przypadek dokładnie opisany TUTAJ), blokerów reklam (chociażby akcja NoAdBlock), czy wreszcie indywidualnych przewinień użytkownika. Dotyczy to także omijania limitów w serwisach hostingowych.

W tym miejscu nie ukrywam, że chociaż sam wielokrotnie korzystałem z reklam w sieci, to jestem przeciwnikiem wszelkiego rodzaju akcji mających na celu potępianie osób korzystających z blokerów reklam, z których sam korzystam. Co więcej, jeśli trafię na stronę korzystającą ze skryptu blokującego użytkowników wyposażonych w AdBlocka (czy inny bloker reklamowych treści), to nie dodaję - dla świętego spokoju — strony do wyjątków, gdzie mogą pokazywać się reklamy, lecz wszelkimi dostępnymi legalnymi środkami staram się zablokować ów skrypt. Jeśli często korzystam z jakiejś niekomercyjnej strony, preferuję mechanizm dobrowolnej dotacji dla jej autora.


Ban dla konkretnego konta / IP / puli adresów IP. Sytuacja bardzo prosta do rozwiązania. Wystarczy zmienić konto w serwisie, z którego chcemy korzystać. Jeśli zaś chodzi o IP to ułatwioną sytuację mają użytkownicy dostawców ze zmiennym IP, np. Neostrada TP lub Net24 Netii — po prostu należy zresetować połączenie. W przypadku stałego, także współdzielonego (sieci osiedlowe) adresu IP proponuję skorzystać z bramek Proxy / VPN / Tora.

W pierwszym przypadku możesz korzystać z serwera Proxy bezpośrednio ze strony internetowej, z ustawień przeglądarki lub ze specjalnego dodatku, zarządzającego wieloma profilami, np. FoxyProxy dla Mozilli Firefox.

Bezpośrednie ustawienia Proxy w przeglądarkach:

  • Mozilla Firefox: Narzędzia —> Opcje —> zakładka: Zaawansowane —> Ustawienia...
  • Internet Explorer: Narzędzia —> Opcje internetowe —> zakładka: Połączenia
  • Opera: Ustawienia —> Preferencje —> zakładka: Zaawansowane —> Sieć —> Serwery proxy...

Listy bramek Proxy są dostępne między innymi tutaj:
http://prx.centrump2p.com/
http://lista-proxy.net/proxy-lista

VPN to technologia ukrywania ruchu pomiędzy dwoma punktami za pośrednictwem publicznej sieci (takiej jak Internet) w taki sposób, że węzły tej sieci są przezroczyste dla przesyłanych w ten sposób pakietów. Dla naszego użytku odpowiednie są darmowe są darmowe serwery VPN. Możesz z nich korzystać przy pomocy darmowego programu Hotspot Shield. Ponieważ przy korzystaniu „zyskujemy” dodatkowo reklamy, polecam od razu w pliku HOSTS zablokować dwa adresy: box.anchorfree.net oraz rpt.anchorfree.net.

Tor jest projektem i otwartą siecią, który pomaga chronić użytkowników przed inwigilacją, która zagraża anonimowości, prywatności, prowadzeniu poufnych interesów i osobistej komunikacji i bezpieczeństwu państwa, znanej jako tzw. analiza ruchu. Więcej informacji dostępnych jest na stronie projektu: https://www.torproject.org/index.html.pl.


Ograniczony dostęp na podstawie przeglądarki. Temat został dokładnie opisany TUTAJ.


Blokada z powodu wycinania reklam. W tym przypadku pozostaje kombinowanie. Polecam TEN tekst.

Nie można uruchomić usługi Klient DHCP

Jeżeli komputer nie może uzyskać automatycznie adresu IP poprzez DHCP, a w statusie połączenia ciągle tkwi napis Pobieranie adresu sieciowego, to najprawdopodobniej problem leży po stronie usługi Klient DHCP.

Kliknij Windows + R, wpisz services.msc i sprawdź, czy powyższa usługa jest uruchomiona, ma ustawione automatyczne uruchamianie i logowanie jako usługa lokalna. Jeśli nie, to z Właściwości zmień jej Typ uruchomienia na Automatyczny. W karcie Logowanie ma być ustawione Logowanie jako: To konto: Usługa lokalna i podane hasło konta. Spróbuj uruchomić teraz usługę poleceniem net start dhcp z Wiersza poleceń. Jeśli skutkuje to poniższym komunikatem o błędzie, to znaczy, że Klient DHCP nie może być uruchomiony.

Error: Could not start the DHCP Client Service on local computer
Error 1068: The dependency service or group failed to start.

Działanie tej usługi zależy od trzech komponentów

(dla Windows XP):

AFD (Środowisko obsługi sieci AFD)
NetBios over Tcpip (NetBIOS przez TCP/IP)
TCP/IP Protocol Driver (Sterownik protokołu TCP/IP)

(dla Windows Vista / 7):

Ancilliary Function Driver for Winsock
NetIO Legacy TDI Support Driver (Sterownik obsługi starszych urządzeń TDI NetIO)
Network Store Interface Service (Usługa magazynu interfejsu sieciowego)
NSI proxy service
— zależy od niej działanie Network Store Interface Service
TCP/IP Protocol Driver (Sterownik protokołu TCP/IP) — zależy od niego działanie NetIO Legacy TDI Support Driver

Jeśli jedna z tych usług nie działa, nie będzie funkcjonować także Klient DHCP.

Upewnij się, że trzy pliki sterowników są obecne. Otwórz Eksplorator Windows i przejdź do katalogu %Windir%\System32\drivers (%WinDir% to zmienna środowiskowa oznaczająca folder systemowy, zazwyczaj C:\Windows). Upewnij się, że poniższe pliki są obecne w folderze (dla Windows XP):

Afd.sys
tcpip.sys
Netbt.sys

lub (dla Windows Vista / 7):

afd.sys
tdx.sys
tcpip.sys
nsiproxy.sys

W przypadku korzystania z systemów Windows Vista / 7 przejdź do folderu %Windir%\system32 i sprawdź, czy istnieje plik nsi.dll.

Jeśli jednego lub więcej z powyższych plików sterownikó2 brakuje, wyciągnij je z płyty instalacyjnej Windowsa lub z katalogu i386 obecnego w odpowiedniej wersji Service Packa po jej rozpakowaniu.

W przypadku podmiany plików konieczny jest restart komputera. Następnie poleceniem net start dhcp spróbuj uruchomić usługę Klient DHCP. W przypadku obecnego dalej komunikatu o błędzie przejdź do kolejnego etapu.

Problemy może sprawiać również obecny na komputerze teraz lub w przeszłości Norton Antywirus, który ingeruje w ustawienia Klienta DHCP. Uruchom Wiersz poleceń i wpisz komendę sc qc dhcp. Jej wynik powinien wyglądać identycznie jak poniższy (dla XP)...

[SC] QueryServiceConfig SUCCES

SERVICE_NAME: dhcp
        TYPE               : 20  WIN32_SHARE_PROCESS
        START_TYPE         : 2   AUTO_START
        ERROR_CONTROL      : 1   NORMAL
        BINARY_PATH_NAME   : C:\WINDOWS\system32\svchost.exe -k netsvcs
        LOAD_ORDER_GROUP   : TDI
        TAG                : 0
        DISPLAY_NAME       : DHCP Client
        DEPENDENCIES       : Tcpip
                           : Afd
                           : NetBT
        SERVICE_START_NAME : LocalSystem

...lub tak (dla Windows Vista / 7):

[SC] QueryServiceConfig SUKCES

SERVICE_NAME: dhcp
        TYPE               : 20  WIN32_SHARE_PROCESS
        START_TYPE         : 2   AUTO_START
        ERROR_CONTROL      : 1   NORMAL
        BINARY_PATH_NAME   : C:\Windows\system32\svchost.exe -k LocalServiceNetworkRestricted
        LOAD_ORDER_GROUP   : TDI
        TAG                : 0
        DISPLAY_NAME       : Klient DHCP
        DEPENDENCIES       : NSI
                           : Tdx
                           : Afd
        SERVICE_START_NAME : NT Authority\LocalService

Zwróć szczególną uwagę na pole DEPENDENCIES. Jeśli istnieją jakieś dodatkowe zapisy w nim, oprócz wyżej wylistowanych, naciśnij Windows + R, wpisz regedit i w otwartym oknie Edytora rejestru przejdź do klucza: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Dhcp. Znajdź w nim wartość ciągu wielokrotnego (REG_MULTI_SZ) o nazwie DependOnService i poprzez Modyfikuj z menu kontekstowego ustaw jej zawartość na (dla Windows XP):

Tcpip
Afd
NetBT

lub (dla Windows Vista / 7):

NSI
Tdx
Afd

Potem zamknij Edytor rejestru i uruchom ponownie komputer. Spróbuj aktywować usługę poleceniem net start dhcp. Jeśli kończy się to niepowodzeniem, przejdź do następnych instrukcji.

Kliknij Windows + R, wpisz devmgmt.msc. Powinno pojawić się okno Menedżera urządzeń. Z menu Widok wybierz Pokaż ukryte urządzenia.

W Sterowniki niezgodne z Plug and Play znajdź (dla XP):

AFD (Środowisko obsługi sieci AFD)
NetBios over Tcpip (NetBIOS przez TCP/IP)
TCP/IP Protocol Driver (Sterownik protokołu TCP/IP)

lub (dla Windows Vista / 7):

Ancilliary Function Driver for Winsock
NetIO Legacy TDI Support Driver (Sterownik obsługi starszych urządzeń TDI NetIO)
TCP/IP Protocol Driver (Sterownik protokołu TCP/IP)
NSI proxy service

Każda z tych usług, za wyjątkiem TCP/IP Protocol Driver, musi być uruchomiona i mieć ustawiony Typ uruchamiania: systemowy (prawym na usługę —> Właściwości —> karta: Sterownik). Jeśli jest inaczej, to zmień do podanych ustawień. TCP/IP Protocol Driver powinien mieć ustawiony Typ uruchamiania: rozruch.

W przypadku systemów Windows Vista / 7 naciśnij Windows + R, wpisz services.msc i sprawdź, czy usługa Network Store Interface Service (Usługa magazynu interfejsu sieciowego) jest uruchomiona i ma ustawiony automatyczny typ uruchamiania (w razie innych ustawień, zmień je z Właściwości z menu kontekstowego usługi).

Jeżeli dokonywałeś jakichkolwiek zmian, uruchom ponownie komputer.

Usługa Klient DHCP powinna teraz działać i uruchamiać się automatycznie.

Zmiana MTU

Tweakowanie ustawień MTU zostało dokładnie opisane w TYM artykule.

Zmiana RWIN

RWIN (TCP Receive Window) to ilość danych, jaką komputer może przyjąć bez powiadamiania nadawcy. Jeśli nadawca nie otrzyma potwierdzenia dla wysłanego pakietu, to zatrzymuje transmisję i czeka. Jeśli okres oczekiwania przekracza określony limit, dokonuje retransmisji. W ten sposób TCP osiąga niezawodny transfer danych.

Te przerwy w transmisji znacznie spowalniają przepustowość w niektórych przypadkach. Stąd RWIN powinien być wystarczająco duży, aby utrzymać ciągły transfer danych. Domyślnie parametr ten jest za mały (8760 dla Windows 95/98/98SE/NT i 17520 dla Windows ME/2000/XP) dla wielu rodzajów połączeń DSL i kablowych (szerokopasmowych).

Podnoszenie RWIN tworzy większe okno, które pozwala mniej przerw na potwierdzenie odbioru pakietu. Powyżej pewnego punktu różnica przy różnych wartościach RWIN nie jest zauważalna. Dla każdego użytkownika, punkt ten jest różny i zależy od szerokości pasma oraz opóźnień w transmisji. Zbyt wysokie RWIN może powodować utratę przesyłanych pakietów i w konsekwencji przerywanie ciągłości transmisji.

Należy pamiętać, że nie ma jednej wartości RWIN dla wszystkich hostów w Internecie. Optymalną wartość parametru ustala się zwiększając o 25-50% wielkość opóźnienia.

Systemy Windows Vista i nowsze dynamicznie ustalają rozmiar RWIN. W przypadku tych systemów autoskalowanie okna RWIN może powodować pewne problemy z szybkością połączenia przy wolnych łączach. Niektóre urządzenia sieciowe nie obsługują technologii TCP Auto-Tuning. W takich przypadkach można próbować ograniczyć dynamiczne ustalanie RWIN przy pomocy polecenia netsh interface tcp set global autotuninglevel=restricted, co powinno wyeliminować większość problemów. Jeśli jednak problem będzie występował nadal, autoskalowanie można wyłączyć poprzez komendę netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled. Wtedy rozmiar RWIN dostaje ustawiony statycznie na 65535. Do autoskalowania można powrócić poleceniem netsh interface tcp set global autotuningl=normal. Więcej informacji TUTAJ i TUTAJ.

Metod na obliczenie prawidłowego RWIN jest wiele. W sieci można dosyć często znaleźć informację, że powinna być to czterokrotnie zwiększona wartość MSS. Dla szybkich łącz jest to zdecydowanie zbyt mało, a sama porada pochodzi z czasów modemów 56K (patrz TUTAJ).

Najlepsza, moim zdaniem metoda, opiera się na wyliczeniu MTU na podstawie prędkości łącza, MSS i średnim opóźnieniu w transmisji.

Uproszczony wzór na RWIN to (opóźnienie [s] x 1.5 x pasmo [bps]) / 8. Wynik należy podzielić teraz przez MSS, otrzymaną liczbę zaokrąglić (w górę) do najbliższej parzystej i pomnożyć przez MSS. Wtedy otrzymamy optymalny rozmiar RWIN. RWIN jest zależne od MSS i stanowi jego parzystą wielokrotność, stąd zastosowane zaokrąglanie.

Opóźnienie możemy wyznaczyć, stosując polecenie ping. W tym celu kliknij Windows + R, wpisz cmd i w otwartym oknie Wiersza poleceń wpisz polecenie ping www.google.pl. Pingowany adres jest właściwie dowolny, jednak proponuję ustawienie jakiegoś często wykorzystywanego, co wpłynie pozytywnie na szybkość działania tej strony w przyszłości (RWIN będzie zoptymalizowane do połączeń z tym adresem).

Dla opóźnienia 55 ms, pasma 2048 kbps i MSS 1452 b obliczenia przestawiają się następująco. Przypominam, że 1 kb = 1024 b.

55 ms * 1,5 = 82,5 ms
0,0825 s * 2 097 152 bps = 173 015,04 b
173 015,04 b / 8 = 21 626,88 b
21 626,88 b / 1452 b = 14,89(45)
14,89(45) -> 16
16 * 1452 b = 23 232 b

Generalizując: im sieć wolniejsza, tym mniejsza powinna być wartość RWIN.

Możesz skorzystać także z napisanego przeze mnie programu, który na podstawie wartości MSS, pasma i opóźnienia policzy optymalne RWIN.

RWIN4U.exe

Wartość RWIN ustawisz programem Dr. TCP lub samodzielnie w rejestrze w wartości DWORD TcpWindowSize w kluczu HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\TCPIP\Parameters. Po zmianach konieczne jest zrestartowanie połączenia sieciowego lub komputera.

Więcej informacji o RWIN i optymalizowaniu sieci można znaleźć, między innymi, TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ.

Copyright © Dawid Suder, 2009 - 2012